DR-TREND

85 EDITÖRÜN KALEMINDEN EDITORIAL Agop Dülgar 360 DÜNYASINA ADIM STEP INTOWORLD OF 360 Hale İpek Tuna AHŞABIN ÖYKÜSÜ The Story of Wood AYDINLATMA TEKNİĞİ LIGHTING TECHNOLOGY Prof. Dr. İbrahim Şenol ARİZONA’DA DOĞANIN YARATICILIĞINA TANIK OLUN Witness the Creativity of Nature in Arizona EMRE ESLEK ERDEM HAMZA FATMA BULUTOĞLU KENT LEUCHTEN LIVAMOB BODRUM Q HOME SummerForever KEYİFLİ, NEŞELİ, HAYAT DOLU Delightful, Cheerful, Full of Life DR TREND YAYINIDIR. ÜCRETSİZDİR . 6 AYLIK OLARAK YAYINLANIR. SAYI 4 2023

86 Künye Dergi İsmi Dr-Trend Yayıncı ve Sahibi Dülgarsan Aydınlatma San. Ve Tic. A.Ş. Editör Agop Dülgar Genel Yayın Yönetmeni Hale İpek Tuna Genel Yayın Yönetmeni Yardımcısı Dilara Özkaymaz Yazı İşleri Sarkis Güreh Görsel Yönetmen Aren Arda Kaya Görsel Derleme Dilara Özkaymaz Grafik Uygulama WE24 Agency Yazarlar Hale İpek Tuna, Sarkis Güreh İngilizce Çeviri İmge Tercüme Fotoğraf Sanatçısı Mecit Gülaydın Fotoğraf Styling Sena Gülaydın Yayınevi Yediyıl Matbaa Reklam Paz. San. Ve Tic. Ltd. Şti. Yönetim Yeri Halide Edip Adıvar Mah. Gül 2 Sok. No: 12/B-C 34382 Şişli / İstanbul İletişim +90 212 222 88 48 / 222 85 44 Basım Yeri İstanbul Yayın Türü Genel Süreli Yayın – ISSN: 2791-8130 YASAL UYARI Bu dergide yer alan yazı, makale, fotoğraf, illüstrasyon ve konuların her hakkı saklıdır. Dülgarsan Aydınlatma San. Ve Tic. A.Ş.’nin yazılı izni olmaksızın dergide yayınlanan eserler kısmen ve tamamen kaynak gösterilerek dahi çoğaltılamaz, yayımlanamaz, işlenemez, umuma iletilemez ve temsil edilemez. All rights of the texts, articles, photographs, illustrations and subjects in this magazine are reserved. The Works in this magazine may not be reproduced, published, processed, transmitted to the public or represented, partially or completely, even with proper citation, without the written consent of Dülgarsan Aydınlatma San. Ve Tic. A.Ş.

Pandemi, savaş, ekonomik kriz… Ve depremler. Zor zamanlardan geçtik, yüzyılda bir yaşanan felaketleri art arda yaşadık. Bildiğimiz yaşam, güvendiğimiz zemin ayaklarımızın altından kaydı adeta. Ama öte yandan zaman geçiyor, soğuk kış günlerinin yerini alan bereketli yaz güneşi yeni, parlak ve huzurlu bir geleceğin eşiğinde olduğumuzu müjdeliyor bize. Şartlar ne kadar zor olursa olsun, yenilenip, tazelenip daha güçlü bir şekilde yaşamaya devam etmemiz gerektiğini biliyoruz. Tıpkı sıcağa ve kuraklığa dayanıp çevresinde yaşayan canlıların yaşamını geliştiren kaktüsler gibi... O yüzden biz de yeni sayımızla birlikte ‘ SummerForever ’ diyoruz. Pandemic, war, economic crisis... and earthquakes. We have gone through difficult times; we have experienced the disasters that occur once in every century one after the other. Life as we know it, the ground we rely on has slipped from under our feet. But on the other hand, time passes, the fertile summer sun replacing the cold winter days heralds us that we are on the threshold of a new, bright and peaceful future. No matter how difficult and extreme the conditions are, we know that we need to renew, refresh and continue to live stronger. Just like cacti that endure heat and drought and improve the life of the creatures living around them... That’s why we say ‘ SummerForever ’ in our new issue.

2 Çocukluk, gençlik, orta yaşlar... Childhood, youth, middle age... AGOP DÜLGAR EDİTORYAL Bugünden geriye dönüp baktığımda her yönüyle dolu dolu geçen 60 sene… Kalabalıktık, bir aradaydık ve dünyayı görmeye, yeni deneyimlere hazırdık. O günden bugüne yaşam alanlarındaki ihtiyaçlar, tıpkı bizler gibi değişime uğradı. İnsan yaşamında değişim nasıl yavaş ve fark edilmeden gerçekleşiyorsa, yaşam alanlarımızdaki değişimin hızı da benzerdi. Ta ki COVID-19 Pandemisi’ne kadar… Pandemi yasaklarının gelmesiyle dışarıyla olan ilişkimiz birdenbire kesildi. Yaklaşık iki yıl hepimiz evlerimizdeydik. Pandemiyle bir bakıma evlerimizi yeniden keşfettiğimizi, bir barınak veya sığınaktan öte bir anlamı olabileceğini kavradığımızı söyleyebiliriz. Evimiz ile kurduğumuz bu yeni bağın, pandeminin dönüştürücü etkilerinden biri olacağını düşünüyorum. Artık evlerde daha fazla zaman geçiriyoruz ve daha kaliteli vakit geçirmenin yollarını arıyoruz. Sadece evlerin içi de değil, balkonlar, teraslar ve bahçeler de bu dönüşümden payını alıyor. Firma olarak insan hayatındaki değişim ve dönüşümleri dikkatle ve özenle takip ediyoruz. Çünkü ürünlerimizi hayattan ilham alarak tasarlıyoruz. İnsanların ihtiyaçlarından yola çıkarak kaliteli, lüks, göze ve ruha hoş gelen ürünlerle koleksiyonlarımızı şekillendiriyoruz. Önem verdiğimiz bir diğer konu da teknoloji ve konfor. Doğal malzemelere geleneksel üretim yöntemleriyle şekil vererek yarattığımız ürünler modern akıllı sistemlere de entegre olabiliyor. Eskiyi ve yeniyi sentezleyerek konforu ve lüksü yaşam alanlarınıza taşıyoruz. Doğallık, marka olarak önem verdiğimiz ve ilham aldığımız bir diğer olgu. Doğadan gelen malzemeleri en iyi şekilde işleyip hayata ve evlere taşıyoruz. Ürünlerimizin her biri geleneksel tekniklerle üretiliyor; ustalarımızın birikimi ve hünerli elleriyle… Çünkü ışığınız sizi yansıtsın istiyoruz. Siz de Dr-Light ile ayrıcalıklar dünyasında yerinizi almaya ne dersiniz? Looking back from today, 60 years filled with every aspect of life... We were a crowd, together, ready to see the world and experience new things. Just like in human life, the needs in our living spaces have also undergone changes over time, unnoticed and slowly. Until the COVID-19 pandemic... With the introduction of pandemic restrictions, our relationship with the outside world was suddenly cut off. For about two years, we had to stay at home. We can say that during the pandemic, we rediscovered our homes and realized that they could have a meaning beyond just being a shelter or refuge. I believe that this new connection we have formed with our homes will be one of the transformative effects of the pandemic. We are now spending more time at home and seeking ways to spend quality time. Not only the interiors of our homes, but also balconies, terraces, and gardens are benefiting from this transformation. As a company, we carefully and diligently follow the changes and transformations in people’s lives, because we design our products inspired by life. We shape our collections with quality, luxury, aesthetically pleasing, and soul-touching products based on people’s needs. Another important aspect for us is technology and comfort. The products we create by shaping natural materials with traditional production methods can also be integrated with modern smart systems. We bring comfort and luxury to your living spaces by synthesizing the old and the new. Naturalness is another concept that we value and draw inspiration from as a brand. We process materials from nature in the best possible way and bring them to life and homes. Each of our products is produced with traditional techniques, with the skill and expertise of our craftsmen’s hands... Because we want your light to reflect who you are. So, why not take your place in the world of privileges with Dr-Light?

3 Yeni Sayı, Yeni Koleksiyon Bu sayımızda doğadan ilham alarak bahçeler, teraslar ve balkonlar için tasarladığımız yeni koleksiyonumuz ile karşınızdayız. Lüks, neşeli, canlandırıcı, cana yakın ve dayanıklı yeni ürünlerimizle yaza güçlü bir şekilde ‘merhaba’ diyeceğinizi umuyoruz. Bu sayıda ayrıca, Dr-Light’ın dijital dönüşüm hikâyesiyle birlikte, geçtiğimiz sene faaliyete başlayan Kent Leuchten’in üç boyutlu modelleme ile sektöre getirdiği yenilikçi yaklaşımı okuyabilirsiniz. Çok özel mimarlar yer alıyor sayfalarımızda. Fatma Bulutoğlu, Emre Eslek ve Erdem Hamza ile mimari söyleşiler serimizi sürdürürken, hayata geçirdikleri projeler vesilesiyle yakın tarihimizin değişen tasarım anlayışının da izlerini takip edebiliyoruz. Yıldız Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. İbrahim Şenol’un ‘Aydınlatma Eğitimi’ konulu makalesi değerli önerilerle sektörün gelişimine katkı sunuyor. Hayata, sanata ve yaşadığımız kente dokunan bir dergi yaptık. Suyla ışığın adeta dans ettikleri sarnıçları, Ege’nin ışığını tuvallerine taşıyan Britanyalı ressam ve tasarımcı John Craxton’ın Türkiye’de açılan ilk sergisinin detaylarını sayfalarımızda bulabilirsiniz. Keyifli okumalar… New Issue, New Collection In this issue, we present our new collection inspired by nature for gardens, terraces, and balconies. We hope that you will greet the summer with our luxurious, cheerful, invigorating, friendly, and durable new products. You can also read about Dr-Light’s digital transformation story, along with the innovative approach brought to the industry by Kent Leuchten’s three-dimensional modeling, which started operating last year. Our pages feature very special architects. As we continue our architectural interviews with Fatma Bulutoğlu, Emre Eslek and Erdem Hamza, we can follow the traces of our changing design understanding through the projects they have realized. Prof. Dr. İbrahim Şenol from Yıldız Technical University contributes to the development of the sector with his valuable recommendations in his article on “Education on Lighting”. We have created a magazine that touches on life, art, and the city we live in. You can find the details of British painter and designer John Craxton’s first exhibition in Turkey, where water and light seem to dance together, on our pages. Enjoy reading it.

İçindekiler Index Ahşabın öyküsü The story of wood 8 12 Dr-Light BLE App 16 360 dünyasına adım Step into the World of 360 HALE İPEK TUNA Fatma Bulutoğlu 24 İç mekanın atmosferik bileşenlerinden biri olarak aydınlatma Lighting as one of the atmospheric components of interior Prof. Dr. ÖZGE CORDAN 48 Emre Eslek 28 Erdem Hamza 44 DALIeco BT RTC 74 Sektörün Sesi 76 Newton ve Optik 72 Kent Leuchten 56 Livamob 62 Q Home 70 58 Dövünün hikâyesi

Yeni Koleksiyon New Collection 32 Arizona’da doğanın yaratıcılığına tanık olun Witness the creativity of nature in Arizona 52

6 Platin Doğanın bize sunduğu harikulade elementler, Dr-Light tarafından el işçiliğiyle eşsiz yapıtlara dönüştürülür. Özenle seçilen kaliteli malzemeler usta ellerde birer sanat eseri olarak yeniden hayat bulur. Dr-Light, Platin koleksiyonu ile günümüzün modern çizgilerini en yeni tekniklerle birleştirerek platinin zarif ve ışıltılı dokusunu mekanlarınıza yansıtmaktadır. Dr-Light Klasikleri’nin sırrı işte burada gizlidir. Nadir ve kıymetli malzemeler kullanılarak üretilen Dr-Light Klasikleri ışıltısını hiç kaybetmez, ilk günkü gibi şık ve zariftir. Değerini ve tarzını her zaman korur. Estetik görünümleriyle benzerlerinden kolayca ayırt edilirler. Platinum Dr-Light transforms the extraordinary elements offered by nature into unique masterpieces through meticulous craftsmanship. Carefully selected high-quality materials are reborn in skilled hands as works of art. Dr-Light, with its Platinum Collection, combines the modern lines of today with the latest techniques to reflect the elegant and sparkling texture of platinum in your spaces. The secret of Dr-Light Classics lies right here. Produced using rare and precious materials, Dr-Light Classics, never lose their radiance and remain as stylish and elegant as the first day. They always maintain their value and style. They can be easily distinguished from others with their aesthetic appearance. Dekoratif sarkıt, Pirinç/Platin siyah gövde, Pirinç/Platin siyah tavan bağlantı bazası, İris renk çizgili cam gövde, Boyalı metal plaka, Plastik kablo , LED Işık kaynağı. Decorative ceiling luminaire, Brass/Platinum black body, Brass/ Platinum black ceiling connection base, Glass body with iris colored stripes, Painted metal plate, Plastic cable, LED light source. Pico

7 Arno Sergio Dekoratif sarkıt, Pirinç/Platin sarı gövde, Pirinç/Platin sarı tavan bağlantı bazası, Plastik kablo, LED ışık kaynağı. Decorative ceiling luminaire, Brass/ Platinum yellow body, Brass/ Platinum yellow ceiling connection base, Plastic cable, LED light source. Dekoratif sarkıt, Pirinç/Platin sarı gövde, Pirinç/Platin sarı tavan bağlantı bazası, Plastik kablo GU10 duy, LED ışık kaynağı. Decorative ceiling luminaire, Brass/ Platinum yellow body, Brass/ Platinum yellow ceiling connection base, Plastic cable, GU10 lampholder, LED light source. Teo Dekoratif sarkıt, Pirinç/Platin sarı gövde, Pirinç/Platin sarı tavan bağlantı bazası, Plastik kablo, Pleksi difüzör, Özel tasarım LED kart, LED ışık kaynağı. Decorative ceiling luminaire, Brass/ Platinum yellow body, Brass/ Platinum yellow ceiling connection base, Plastic cable, Plexi diffuser, Custom design LED Cart, LED light source.

8 Ahşabın öyküsü The story of wood ‘Tahta’ diye bağırdığında Cem Yılmaz, ne çok gülmüştük Gora filminde. Çok haksız da sayılmazdı aslında. Maddenin dört halinden biri olarak kabul edilmiyor belki ama ahşap da ateş, su, toprak ve hava kadar hayati bir öneme sahip insanoğlu için. Tarih öncesi çağlardan beri insanların ihtiyaçlarını karşılamada ve gereksinimlerini gidermede kullandığı en yaygın malzemelerden biridir ahşap. İlk insanlar ısınmak için kullanmanın yanı sıra taş, kil ve deriyle birlikte aletlerin yapımında da ondan yararlandılar. Ve bu sayede doğayı kontrol altına almaya ve zamanla doğaya hükmetmeye başladılar. When Cem Yılmaz yelled “Tahta” (wood) in the movie Gora, we laughed a lot. He is not entirely wrong since wood is as vital for humanity as fire, water, earth, and air, which are considered the four elements of matter. Wood is one of the most common materials used by humans to meet their needs and fulfill their requirements since prehistoric times. First humans used it for warmth and also for making tools, together with stone, clay, and leather. As a result, they began to control nature and eventually to dominate it.

9 Geçmiş ve bugüne ulaşmış her medeniyetin temelinde ahşabı görmek mümkün. Uzunca bir zaman boyunca evler, mobilyalar ve akla gelebilecek her türlü aletin hammaddesi veya diğer hammaddelerin yapılması için gereken yakıt olarak kullanıldı. Antik Mısır’da, Hititler’de, Antik Yunan Uygarlığı’nda ve Hinduizm’de insanlar inandıkları tanrıların ve tanrıçaların tasvirlerini oyarak ibadet ettiler ve korunduklarına inandılar. Ahşap tek tanrılı dinlerde de önemli bir yer tutar. Nuh’un gemisi gofer ağacındandır. Musa Peygamber’in Kızıl Denizi yardığı ‘Tanrı’nın Asası’ da ahşaptandır. Nasıralı İsa’nın annesi Meryem’in kocası Yusuf marangozdu ve İsa Mesih’e marangozluğu öğretmişti. Mimaride Ahşap Konu mimaride ahşabın kullanımına geldiğinde karşımıza geniş bir alan çıkar. Her kültür, kendi değer yargılarına ve inancına göre ahşaba şekil ve işlev vererek başta tapınak olmak üzere çeşitli mimari eserler ortaya çıkarmıştır. Her biri göreni adeta büyüleyen ahşap mimarinin en güzel örneklerini Uzak Doğu ve İskandinav mimarisinde görmek mümkün. Dünyanın en eski ahşap binası, Japonya’nın en eski tapınaklarından biri olan Horyuji’dir. Gojunoto olarak bilinen beş katlı bir bina içeren tapınak 607 yılında inşa edildi. Avrupa’daki en eski ve etkileyici ahşap yapılardan biri, Vikinglerden Miras kalan ‘Borgund Stave Kilisesi’dir. Hiç çivi kullanılmadan, tamamen ahşaptan yapılan kilise, Viking gemilerinde de bulunan ejderha kabartma ve heykelleriyle dikkat çeker. Türkiye’deki en eski ahşap yapı ise Samsun’un Çarşamba ilçesindeki Göğceli Camii ya da Gökçeli Camii. 1206 yılında Anadolu Selçuklu Sultanı I. Gıyaseddin Keyhüsrev döneminde inşa edilen yapı tamamen ahşap malzemeden yığma tekniği ile yapıldı. Aydınlatma ve Ahşap Günümüzde ahşaba en çok iç mekân tasarımlarında yer veriliyor. Duvarlar, tavanlar, zemin ve yüzey döşemeleri, pencereler, kapılar, dolaplar ve mobilyalarda sıklıkla ahşap kullanıldığına tanık oluyoruz. Yunan mitolojisine göre güneşin eteklerinden bir parça kıvılcım çalan titan Prometheus, bir ahşabın ucunda insanlara ateşi getirmiştir. Biz bunu ahşabın aydınlatmadaki kullanımının ilk örneği olarak kabul edecek olursak, bir ahşabın ucundaki küçük bir parıltıyla insanlığın her türlü karanlığı aydınlığa çevirmeyi başardığını söyleyebiliriz. Dr-Light olarak koleksiyonlarımızın en zarif ürünlerinde, hünerli ellerde form kazandırılan ahşap malzemeleri kullanarak, aydınlığın yanında zarafeti, lüksü ve estetiği müşterilerimize sunmaktan mutluluk duyuyoruz. It is possible to see wood at the base of every civilization that has survived from the past until today. For a long time, it has been used as a raw material for houses, furniture, and any kind of tool or as fuel for other materials. In Ancient Egypt, Hittites, Ancient Greek Civilization, and Hinduism, people worshiped and believed they were protected by carving the depictions of their gods and goddesses in wood. Wood also has an important place in monotheistic religions. Noah’s ark was made of gopher wood. The staff of Moses, which parted the Red Sea, was also made of wood. Joseph, the husband of Mary, Jesus of Nazereth’s mother, was a carpenter, and he taught Jesus the art of carpentry. Wood in Architecture When it comes to the use of wood in architecture, we encounter a vast field. Each culture has created various architectural works, especially temples, by giving shape and function to wood according to its own values and beliefs, mesmerizing the beholder with the beauty of wooden architecture. The most beautiful examples of wooden architecture can be seen in Far Eastern and Scandinavian architecture. The world’s oldest wooden building is Horyuji, one of Japan’s oldest temples. The temple, which contains a five-story building called Gojunoto, was built in 607. One of the oldest and most impressive wooden structures in Europe is the Borgund Stave Church, which was inherited from the Vikings. The church, which was made entirely of wood without any nails, is notable for its dragon reliefs and sculptures found in Viking ships. The oldest wooden structure in Turkey is the Göğceli Mosque, also known as the Gökçeli Mosque, in Samsun’s Çarşamba district. Built during the reign of Anatolian Seljuk Sultan I. Gıyaseddin Keyhüsrev in 1206, the building was constructed entirely using the stacking technique with wooden materials. Lightning and Wood Today, wood is mostly used in interior design. We witness the use of wood in walls, ceilings, floors, surface coverings, windows, doors, cabinets, and furniture. According to Greek mythology, Prometheus, who stole a spark from the skirts of the sun, brought fire to humans on the tip of a piece of wood. If we accept this as the first example of the use of wood in lighting, we can say that with a small spark on the tip of a piece of wood, humanity managed to turn all kinds of darkness into light. As Dr-Light, we are happy to offer our customers elegance, luxury, and aesthetics alongside illumination by using wooden materials shaped by skillful hands in the most refined products in our collections.

10

11

12 360 dünyasına adım Step into the World of 360 HALE İPEK TUNA Günümüz dünyasında; dijitalleşmenin yaygınlaşması ve bir gereklilik haline gelmesiyle birlikte hemen hemen tüm sektörlerde hızlı değişimlere şahit oluyoruz. Özellikle perakende sektöründe yaşanan kökten değişim, markaların bu yönde çalışmalara ağırlık vermesine ve teknolojik gelişmeleri güncel olarak takip etmesine sebep oluyor. E-Ticaret: Günümüz Perakendeciliğinin Yükselen Trendi Pandemi ile birlikte şekillenen yeni yaşam stilimiz, yeni alışkanlıkları da beraberinde getirdi. Sosyal yaşamımızı evlerimize taşımamızın yanı sıra, alışveriş alışkanlıklarımız da tamamen değişti. Teknolojik gelişmelerin ışığında; e-ticaret kavramı büyük önem kazandı ve yakın zamana kadar ikincil seçeneğimiz olan online alışveriş, artık daha fazla tercih edilen yöntem oldu. Büyük küçük birçok markanın online pazarda yerini almasıyla çeşitliliğin artması da bu pazarın güçlenmesine sebep oldu. Bugün markalar ticari yatırımlarının büyük bir bölümünü e-ticarete ve bunu destekleyecek sosyal platformlara yapmaktadır. İstatistikler e-ticaretin dünya genelinde de yükselen bir trend olduğunu ortaya koyuyor. 2021’de perakende e-ticaret satışları dünya çapında yaklaşık 4,9 trilyon Dolar olurken, 2023’te bu rakamın 6,3 trilyon Dolara ulaşması bekleniyor. Bu yıl için dünya genelinde her beş perakende alışverişten birinin online platformlardan yapılacağı ön görülürken, 2026’da bu oranın yüzde 25’e ulaşacağı tahmin ediliyor. Günden güne değişen ihtiyaçlar ve talepler doğrultusunda; ürünlerin uzaklık - yakınlık göz etmeden ulaşılabilir olması da önem kazandı. İnternet, sosyal medya ve akıllı telefonlarla insanlar her an her yerde alışveriş yapabiliyor. Bugün evimizin koltuğunda aklımıza gelebilecek her ihtiyacımıza coğrafi uzaklık farketmeksizin ulaşabiliyoruz. Bunun yanında; dünyada görmek istediğimiz her lokasyon hakkında oturduğumuz yerden bilgi sahibi olabiliyoruz. In today’s world, we witness rapid changes in almost all sectors with the widespread adoption of digitization as a necessity. Especially in the retail sector, a fundamental transformation is taking place, causing brands to focus on working in this direction and keeping up with technological advancements.

13 Dr-Light 360° İşte tam bu noktada sanal tur uygulamaları hayatımıza girdi. Google 360° ile başlayan bu yolculuk; müzeler, sergiler, tarihi alanlardan sonra perakende sektöründe de yerini aldı. Dünyanın herhangi bir noktasından, sevdiğimiz biz markanın dünyanın başka bir noktasındaki mağazasını dolaşabilme konforuna ulaştık. Yeni dönemde Dr-Light olarak biz de teknolojik gelişmeler doğrultusundaki çalışmalarımıza bir yenisini ekliyoruz. Müşterilerimizin bulundukları herhangi bir noktadan mağazamızdaki atmosferi yaşamaları ve buradaymış gibi hissetmeleri için 360° panoramik sanal tur çekimlerine başladık. Mağazamızı ilk defa ziyaret etmeyi planlayan müşterilerimizin yanı sıra, daha önce ziyaret eden müşterilerimizin de mağazamızda yapılan yeniliklerden ve koleksiyon değişikliklerinden haberdar olmalarını hedefliyoruz. İlerleyen günlerde; sanal tur gerçekleştirebileceğiniz İstanbul mağazamızı ‘Sanal Mağazaya’ dönüştürerek, e-ticaret ile entegre bir hale getirmeyi düşünüyoruz. Tüm bu sanal gelişmeler bir yana; siz yine de dünyayı seyahat ederek keşfetmekten vazgeçmeyin ve kahvemizi içmek için mağazalarımıza gelmeyi ihmal etmeyin Hayatımıza giren tüm yenilikler, beraberinde güzellikler getirsin. E-Commerce - The Rising Trend of Modern Retailing Our new lifestyle shaped by the pandemic has also brought along new habits. As we moved our social life into our homes, our shopping habits have completely changed as well. In the light of technological advancements, the concept of e-commerce has gained great importance, and online shopping, which used to be our secondary option until recently, has now become a more preferred method. The increased diversity in the online market, with many big and small brands taking their place, has also strengthened this market. Today, brands allocate a significant portion of their commercial investments to e-commerce and supporting social platforms. Statistics show that e-commerce is a rising trend worldwide. In 2021, global retail e-commerce sales reached approximately $4.9 trillion, and it is expected to reach $6.3 trillion by 2023. It is projected that one out of every five retail purchases worldwide will be made through online platforms this year, and this rate is estimated to reach 25% by 2026. According to changing needs and demands, it has become important for products to be accessible regardless of distance or proximity. With the internet, social media, and smartphones, now people shop anytime, anywhere. Today, sitting on the couch at home, we can access any need we can think of, regardless of geographical distance. In addition, we can obtain information about any location we want to see in the world from the comfort of our own place. Dr-Light 360° At this point, virtual tour applications have entered our lives. Starting with Google 360°, this journey has also found its place in the retail sector after museums, exhibitions, and historical sites. We have reached the comfort of being able to tour the store of our favorite brand from any point in the world. In line with technological advancements, as Dr-Light, we are adding another one to our work. We have started taking 360° panoramic virtual tour shots for our customers to experience the atmosphere of our store from wherever they are and feel like they are here. In addition to the customers who are planning to visit our store for the first time, we aim to inform our previous visitors about the innovations and changes in our store collections. In the coming days, we are considering transforming our Istanbul store, where you can perform virtual tours, into a “Virtual Store” and integrating it with e-commerce. Despite all these virtual developments, do not give up on exploring the world through travel and do not forget to visit our stores for a coffee. May all the innovations that enter our lives bring beauty along with them.

14 ‘Sanal 360’ ile özel bir alışveriş deneyimine var mısınız?

15 360 derece fotoğraf ve video çekim teknolojisi, son yıllarda hızla gelişen ve farklı tekniklerle oluşturulabilen, oldukça da ilgi gören bir teknoloji. Özellikle pandemi ile birlikte birçok sektör, sınırları ve duvarları kaldırmak adına çevrimiçi teknolojilere başvurmayı ilk hedefi haline getirdi. Müşterilerin ürünleri hakkında daha doğru bilgi almasını sağlamak isteyen büyük firmalar bu teknolojiden yararlanıyor. Her zaman en iyisini sunmayı ilke edinen Dr-Light, sanal 360 teknolojisi ile müşterilerine özel bir deneyim yaşatmaya hazırlanıyor. ‘Sanal 360’ ile Dr-Light müşterileri birçok fırsata ve avantaja kavuşacak. İlk olarak, mağazaya gelmeden önce ürünleri sanal ortamda deneyimleme şansı bulacaklar. Ayrıca web sitesi aracılığıyla ürünlerin detaylarına ve teknik bilgilerine de sahip olabilecekler. Bu da ürünler hakkında daha fazla bilgi sahibi olmalarını sağlayacak. Ürünleri daha iyi görebilecek ve incelemek istedikler ürünlere karar vermiş olarak mağazaya gelecekler. Tüm dünyadan müşteriler 7/24 Dr-Light ürünlerini sanki mağazadaymış gibi görebilecek. Dr-Light bu teknoloji sayesinde müşterilerine daha iyi bir alışveriş deneyimi sunmanın yanı sıra global bir firma olarak marka değerini de artıracak. Bu teknoloji ile yeni pazarlara açılıp yeni iş fırsatları yakalayacak. Ayrıca satış temsilcilerine, tasarım ve mimar ekibine önemli veriler sunup zaman kazandıracak. Böylece yeni projelere ve pazarlama çalışmalarına kaynak ayırabilecek. Sanal 360 için ilk etapta mağazanın belirli noktalarından 26 adet 3 pozlamalı (HDR) 14 bit RAW fotoğraf çekilecek. Toplamda 78 adet kaliteli, detaylı ve yüksek çözünürlüklü fotoğrafla 360 derecelik görüntü elde edilecek. Bu görüntüler, özel bir yazılım kullanılarak sanal ortama aktarılacak ve oluşturulacak bir arayüz sayesinde dileyen herkes mağazayı sanal olarak gezebilecek. Bilgisayar, tablet ve akıllı telefonlarla isteyen herkes dilediği yerden Dr-Light mağazasını gezebilecek. İlerleyen aşamada sanal gerçeklik cihazları da sisteme entegre edilecek. Her zaman en iyisini sunmayı ilke edinen Dr-Light, sanal 360 teknolojisi ile müşterilerine özel bir deneyim yaşatmaya hazırlanıyor. Tüm dünyadan müşteriler 7/24 Dr-Light ürünlerini sanki mağazadaymış gibi görebilecek.

16 Dr-Light BLE App Inovasyona verdiğimiz önem doğrultusunda; bu yeniliklere ayak uydurarak üzerinde çalışmakta olduğumuz Dr-Light BLE App projesini tamamladık. Android ve IOS cihazlara uyumlu şekilde geliştirilen aplikasyon, AppStore ve GoogleStore’dan ücretsiz olarak yüklenebilmektedir. Yeni koleksiyonumuzla beraber hayata geçirdiğimiz bu sistem, ürünlerin kablosuz kontrolünü sağlayarak ayrıcalıklı bir Dr-Light deneyimi sunmaktadır. Bu program sayesinde, bir ya da birden fazla cihazın ayrı ayrı ya da gruplar halinde ışık kontrolü sağlanabilmektedir. Tasarlanan devre sayesinde açma-kapama kontrolü dışında dim seçeneği de mevcuttur. Ayarlanan ışık seviyesini hafızaya alarak, kapatılıp açılmasıyla aynı ışık seviyesine ulaşmaktadır. Örneğin 40% ışık seviyesinde iken kapatılan aydınlatmalar, açıldığında da 40% ışık seviyesinde çalışmaya başlamaktadır. Çağın getirdiği teknolojik gelişmeler, hayatlarımızın her alanında bizimle beraber. Hayal edilenin ötesinde bir konfor yaşam alanlarımızda, bahçelerimizde, telefonlarımızda ve kontrolü akıllı cihazlarımızda.

17 Oda seçenekleri grafiklerle desteklenerek, kullanıcılar tarafından aydınlatma grupları oluşturulmasına kolaylık sağlamaktadır. Aplikasyonun tamamlanan versiyonunda 8 ayrı mekan için aydınlatma grupları oluşturulabilirken, mekan sayısının artışı ve buna bağlı olarak programa bağlanan ürün sayısının artışı ile alakalı çalışmalarımız devam etmektedir. Yeni güncellemeler ile birlikte artı özellikler, ilerleyen günlerde programa dahil edilecektir. Dr-Light BLE App Türkçe - İngilizce olarak 2 dil seçeneği sunmaktadır. Ayrıca göz konforu için; ekranlar hem açık hem de koyu renk olarak görüntülenebilmektedir. Aplikasyona uyumlu cihazları tanımlamak için, tarama yaparak Dr-Light ile başlayan aydınlatma armatürleri cihaz listesine eklenmelidir. Bu listeye eklediğimiz ürünlerin kodlarının üzerine tıklandığında, armatür sinyal vermektedir. Bu sinyal sayesinde ürünler birbirinden ayrılabilmektedir. Kablosuz aydınlatma konusunda çalışmalarımız devam etmektedir. Dijitalleşme adımlarımızdan biri olan Dr-Light App, önümüzdeki günlerde diğer koleksiyonlarımıza da adapte edilerek Dr-Light ürünlerinin ayrılmaz bir parçası haline gelecektir.

18 “Aydınlatma Tekniği” dersi eğitimi nasıl olmalı? The importance of lightning and how the course “Lighting Technology” should be taught in electrical engineering? PROF. DR. İBRAHİM ŞENOL Yıldız Teknik Üniversitesi, Elektrik-Elektronik Fakültesi, Elektrik Mühendisliği Bölüm Başkanı Tarih boyunca insanlar yaşadıkları bölgelerde gün ışığının doğrudan ulaşmadığı zamanlarda doğal ya da yapay aydınlatmaya ihtiyaç duymuş, ateşin bulunmasından sonra yapay aydınlatma elemanları ile de bu ihtiyaçlarını karşılamışlardır. İnsanlar antik çağdan beri meşale, mum, kandil ve gaz yağı gibi aydınlatma elemanları ile yaşadıkları bölgeyi aydınlatmışlardır. 19. yy. sonlarına doğru ise, dinamonun icat edilmesiyle birlikte aydınlatmada elektrikli aydınlatma elemanları kullanılmaya başlanmış ve insanlık gerçek manasıyla ‘’Aydınlatma Çağı’’nı yaşamıştır. Modern dünyada aydınlatma artık istenilen bölgeye ışık kaynağını yönlendirme değil aydınlatma aygıtından yardımcı elemanlarına kadar her ince ayrıntının tasarlandığı, analiz edildiği, ileri hesaplama yöntemleri kullanılarak kararların verildiği bir bilim dalı haline gelmiştir. Bu nedenle başta kent kimliğinde söz sahibi olan eserler olmak üzere kent aydınlatması kavramında kendine yer bulan insanların; sosyal, psikolojik ve fizyolojik ihtiyaçlarını konforlu bir biçimde sürdürebilme ihtiyacına hizmet eden işlevsel ve mimari aydınlatma kavramlarını doğru tasarlamak, uygulamak ve işletmek gerekmektedir. Günümüzde aydınlatma içinde bulunulan fiziksel ortamı görünür kılan ışık, uygulama yöntemi olmaktan çıkmış fiziksel ve psikolojik tüm konfor şartlarının oluşturulabildiği temel kuralları olan bir bilim haline gelerek aydınlatma tekniği kavramını doğurmuştur. Aydınlatma tekniği; basit olarak ışığın üretimi, kullanımı, dağıtımı, ekonomisi, ölçülmesi için oluşturulan yol, yöntem ve beceriler olarak tanımlanabilir. Aydınlatma tekniğine uygun, uygulandığı alanda özgün, anlamlı ve uyumlu bir sistemin kurulması ise, doğru aydınlatma tasarımı yapılması ile gerçekleştirilir. PROF. DR. İBRAHİM ŞENOL Yıldız Technical University, Faculty of Electrical Electronics Engineering, Head of Electrical Engineering Throughout history, people have needed natural or artificial lighting when direct sunlight do not reach their living spaces. After the discovery of fire, they used artificial lighting elements to meet their lighting needs. Since the end of the 19th century, with the invention of the dynamo, electric lighting elements have been used in lighting, and humanity has truly experienced the “Age of Enlightenment”. In modern times, lighting has become a science that involves designing and analyzing every detail from the lighting device to the auxiliary elements, using advanced calculation methods, and making decisions about the desired lighting for a particular area. Therefore, in order to meet the needs of people who find a place for themselves in the concept of urban lighting, particularly works that are influential in urban identity, it is necessary to design, apply, and operate functional and architectural lighting concepts that serve the social, psychological, and physiological needs of people in a comfortable way. Today, lighting has become a science that creates all physical and psychological comfort conditions and goes beyond being just a method of applying visible light to the physical environment and generated lightning technique concept. Lighting technology can be defined as the methods and skills developed for the production, use, distribution, economy, and measurement of light. A unique, meaningful, and compatible system that conforms to lighting technology is achieved by designing the correct lighting. “Lighting Design” one of the main areas of activity and study in Electrical Engineering, is the process of establishing

19 Elektrik mühendisliğinin ana çalışma ve faaliyet konularından olan “Aydınlatma Tasarımı” nesnelere ve bulunduğu çevrenin işlevine uyumlu, estetik, ekonomik, insan ve çevre odaklı aydınlatma düzeni kurma çalışmasıdır. Aydınlatma tasarımının “Elektrik Mühendisliği”nin diğer bütün teknik alanlarından ayrılan en büyük özelliği, insan psikolojisini etkilemesi nedeniyle estetik duygulara ve ruhsal durumlara hitap etmesidir. Bu nedenlerle Elektrik Mühendisliği eğitimi kapsamında verilen “Aydınlatma Tekniği” konuları; özenli, kapsamlı ve güncel teknolojiyi içerecek şekilde hazırlanmalıdır. Aydınlatma dersinin bünyesinde uygulama imkânı bulunmuyorsa, uygulama içeren ayrı bir ders de düşünülmelidir (Örnek YTÜ, Aydınlatma Tekniği, Aydınlatma ve İç Tesisat Tasarımı). Aydınlatma Laboratuvarı ise, özellikle fotometrik büyüklüklerin ve fizyolojik etkilerin tanımlarla eş zamanlı anlaşılması gerekliliğinden, mutlaka teorik dersin içinde yer almalıdır. Örneğin bütünleşik bir ders düşünülüyorsa haftalık 2 saat teori, 2 saat uygulama, 2 saat laboratuvar olarak planlanabilir. Yürütülen klasik aydınlatma derslerinin içeriği; genel olarak ışık ve fotometrik büyüklüklerin tanımları, ilgili fizik yasaları, aydınlatmanın türleri ve etkileri, konvansiyonel lamba ve armatür yapıları, LED ışık kaynaklarından örnekler, genel iç tesisat bilgisi ve iç tesisat aydınlatma proje uygulaması veya örneklerinin incelenmesi biçimindedir. Yukarıda bahsedilen öneriler kapsamında içerikte ve işleyişte önemli katkı ve geliştirmeler yapılabilir. Ders kaynak dokümanı olarak mutlaka uluslararası yayınevlerinin güncel dokümanlarından telif hakları edinilerek faydalanılmalı, en son gelişmeleri içeren ders kitabı ve laboratuvar föyü hazırlanmalıdır. Ders içeriğinde ışık, fotometrik tanımlar ve yasalar yanında fizyolojik yapının anlaşılması için gözün yapısı ve görme olayının biyolojik mekanizması mutlaka içeriğe dâhil edilmelidir, zira aydınlatma ile ilgili bütün kavram ve tanımlar görme duyusuna an aesthetic, economic, human, and environmentally-oriented lighting arrangement that is compatible with the function of objects and their surroundings. The most significant feature that distinguishes lighting design from all other technical areas of Electrical Engineering is that it affects human psychology and appeals to aesthetic feelings and mental states. For these reasons, the topics covered in “Lighting Technology” courses taught in Electrical Engineering education should be prepared carefully, comprehensively, and incorporating current technology. If there is no opportunity for practical applications within the Lighting course, a separate course containing practical applications should be considered (Example: YTU, Lighting Technique, Lighting and Interior Electrical Design). The Lighting Laboratory must be included within the theoretical course due to the necessity of understanding photometric quantities and physiological effects simultaneously with definitions. For instance, if an integrated course is being considered, it can be planned as 2 hours theory, 2 hours application, and 2 hours laboratory per week. The content of traditional Lighting courses generally includes definitions of light and photometric quantities, related physical laws, types and effects of lighting, conventional lamp and fixture structures, examples of LED light sources, general interior electrical information, and examination of interior electrical lighting projects or examples. Significant contributions and improvements can be made to the content and structure within the scope of the above-mentioned recommendations: The current international publications must be acquired as copyrighted documents for use as course materials. A course book and laboratory worksheet, which include the latest developments, should be prepared. In addition to light, photometric definitions, and laws, the structure of the eye and the biological mechanism of vision must be included in the course content to understand the physiology. All concepts and definitions related to lighting are defined based on the

20 dayanarak tanımlanmaktadır. Görme duyusu olmadan ışık, renk ve teknik yasaları tanımlamak mümkün değildir. Diğer teknik alanlardan farklı olarak insan psikolojisine de hitap edildiği için bu etkiler daha ayrıntılı incelenmeli ve son yıllarda özellikle tam kapalı alanlarda (Metro istasyonları, hastaneler, vb) insan biyoritmini dikkate alan “Sirkadyen Aydınlatma” tekniği ve örnekleri mutlaka verilmelidir. Klasik teknik şartname ve yönetmeliklerin dışında, uluslararası iç ve dış aydınlatma standartları, gemilerdeki aydınlatma uygulamaları için Türk Loydu regülasyonları, İş Güvenliği ve Aydınlatma Donanımı ile ilgili “Atık Yönetimi” de dokümantasyonuyla birlikte ayrıntılı verilmelidir. Belirli kullanım alanlarında konvansiyonel ışık kaynaklarının neredeyse tamamının ikamesi olarak yer almaya başlayan LED ışık kaynakları güncel teknoloji üzerinden anlatılmalı, yardımcı donanım, kontrol üniteleri ve otomasyon sistemleri hakkında bilgi verilmelidir. Laboratuvar çalışmaları temel fotometrik ve renk büyüklükleri, fizyolojik ve psikolojik etkileri, konvansiyonel ve LED ışık kaynaklarını, aydınlatma kontrol ünitelerini ve otomasyon sistemlerini, tesisat bilgisi ve malzemelerini, elektriksel ve fotometrik ölçümleri içermelidir. Ders uygulama kısımlarında sadece genelde yapıldığı gibi konutlara yönelik iç tesisat bilgisi ve projelendirmesi değil, “Özel Aydınlatma Uygulamaları” kapsamında; büyük ölçekli kamusal ve ticari binaların tasarımı, yol aydınlatması, park ve bahçelerin aydınlatması, tünel aydınlatması, açık ve kapalı spor tesislerinin aydınlatması, gemi, uçak, tren gibi taşıtların aydınlatması, veri ve internet iletişiminde görünür ışığın kullanılması, tarihi eser aydınlatması, kentsel yapı aydınlatması ve çevresel etkiler (balık, kuş göç yolları vb.) gözetilerek dış aydınlatma tasarımı, afet durumlarında aydınlatma, gün ışığının kullanılması gibi uygulamaların da eğitim programında yer alması tavsiye edilir. Bu bağlamda, bu yazının yazılmasına vesile olan, ülkemizin önemli aydınlatma firmalarından Dülgarsan Aydınlatma San. Ve Tic. A.Ş.’nin Proje ve Satış Müdürü, Üniversitemiz mezunu değerli meslektaşım, Sayın Hale İpek TUNA’ ya teşekkürlerimi sunarım. sense of vision. It is not possible to define light, color, and technical laws without the sense of vision. Unlike other technical areas, since it also appeals to human psychology, these effects should be examined in detail, and “Circadian Lighting” techniques and examples that take into account human biorhythm, particularly in enclosed areas such as metro stations, hospitals, etc., must be given. In addition to traditional technical specifications and regulations, international internal and external lighting standards, Turkish Lloyd regulations for lighting applications in ships, and “Waste Management” related to Occupational Safety and Lighting Equipment should also be detailed. LED light sources, which have begun to replace almost all conventional light sources in certain usage areas, should be explained through current technology. Information should also be provided about auxiliary equipment, control units, and automation systems. The laboratory studies should include basic photometric and color magnitudes, physiological and psychological effects, conventional and LED light sources, lighting control units and automation systems, knowledge of installations and materials, as well as electrical and photometric measurements. In the practical part of the course, not only general knowledge and design of internal installations for residential areas but also “Special Lighting Applications” should be covered, such as the design of large-scale public and commercial buildings, road lighting, park and garden lighting, tunnel lighting, outdoor and indoor sports facility lighting, lighting of vehicles such as ships, planes, trains, use of visible light in data and internet communication, lighting of historical artifacts, urban lighting, and consideration of environmental effects (such as fish and bird migration routes) for outdoor lighting design, disaster lighting, and the use of daylight. In this context, I would like to thank my esteemed colleague, Ms. Hale İpek TUNA, a graduate of our university and Project & Sales Manager of “Dülgarsan Aydınlatma San. ve Tic. A.S.”, one of Turkey’s important lighting companies, who inspired the writing of this article. Değerli dostumuz Prof. Dr. İbrahim Şenol’a bu aydınlatıcı makale için teşekkür ederiz.

21 Larissa

22 Bir marka hikâyesi Build a brand story Bir Dr-Light tasarımını gördüğünüzde onu kolay kolay unutmazsınız. Zarif, estetik ve eşsiz olduğu kadar akılda kalıcıdır. Klasiklerin olgunluğunu, modern zamanların dinamik hatlarını ustalıkla bir araya getirir, zamansız ve benzersizdir. Bu özellikleri sayesinde Dr-Light, Türkiye aydınlatma sektöründe kendine has bir yere sahiptir fakat ismiyle ilgili hiç karışıklık yaşanmıyor da değil. tek tek dinliyor, semptomlarını analiz ediyor, kan değerlerini, tıbbi görüntülerini inceliyor ve sonunda bilgisi ve tecrübesiyle uygun bir reçete düzenliyorsa... Dr-Light da her projeye, her müşterisine aynı hassasiyet ile yaklaşıyor. Yani çözüm odaklı çalışma şekli pek çok bakımdan doktorlarınkine benzetilebilir. Böyle olunca da ‘DR’yi ‘doktor’ sanmak çok büyük bir hata olmaz. Ama gerçekte ‘DR’nin farklı bir anlamı var! DÜL GAR SAN Ohan Dülgar tarafından 1950’li yıllarda İstanbul’da küçük bir demirci atölyesinde faaliyete başlayan Dr-Light’ın yolculuğu 1982 yılında Agop Dülgar’ın aile mirası zanaatla günümüz üretim tekniklerini ve teknolojilerini harmanlayarak estetik aydınlatma tasarımları üretmek amacıyla Dülgarsan Aydınlatma’yı kurmasıyla yeni bir ivme kazandı. Firma, üretim bandından birbirinin aynı üründen binlerce üretmek yerine bağımsız koleksiyonlar oluşturma yolunu tercih etti ve bu duruşuyla güçlü bir marka yaratmayı başardı. İşte firma ismindeki ‘DR’, Dülgar soyadının baş ve son harfleri olduğu kadar, yaratıcılığın, farklılığın, özgünlüğün ve ayrıcalığın simgesidir. Özellikle de marka ismindeki ‘DR’ pek çokları tarafından yanlış anlaşılıyor. İnsanlar onu ‘doktor’ kelimesinin kısaltması olarak yorumluyor ve fimanın adını ‘Doctor Light’ zannediyorlar. Dr-Light’ın çalışma prensiplerini bilenler için güzel bir espiri aslında. Nasıl ki doktorlar her hastasıyla özel olarak ilgileniyorsa, her hastayı

23 When you see a Dr-Light design, you won’t easily forget it: it is elegant, aesthetic, unique, and memorable. It skillfully combines the maturity of classics with the dynamic lines of modern times, making it timeless and unparalleled. Thanks to these features, Dr-Light has its own special place in the lighting industry in Turkey, although there has been some confusion about the brand. Especially the “Dr” in the brand name is often misunderstood. People interpret it as an abbreviation for the “doctor” and think the company’s name is “Doctor Light”. For those who know Dr-Light’s working principles, it’s actually a clever joke. Just as doctors take special care of each of their patients; they listen to each patient individually, analyze their symptoms, examine their blood values, medical images, and finally prescribe a suitable treatment with their knowledge and experience... Dr-Light also approaches every project and every customer with the same sensitivity. So, comparing their problem-solving approach to that of doctors wouldn’t be a big mistake. But in reality, “Dr” has a different meaning! Dr-Light’s journey began in the 1950s in a small blacksmith workshop in Istanbul, founded by Ohan Dülgar. It gained new momentum in 1982 when Agop Dülgar established Dülgarsan Aydınlatma with the aim of producing aesthetic lighting designs by blending the family heritage of craftsmanship with modern production techniques and technologies. Instead of massproducing thousands of identical products on the production line, the company chose to create independent collections, and with this stance, it successfully created a strong brand. The “Dr” in the company name represents the first and last letters of the Dülgar family name, as well as a symbol of creativity, distinctiveness, originality, and uniqueness.

24 Fatma Bulutoğlu: “Dr-Light ile uyum ve denge yakalıyoruz” Türkiye’nin yetenekli ve genç mimarlarından Fatma Bulutoğlu, bugüne kadar sayısız mimari proje tasarladı ve başarıyla uyguladı. Tasarımlarında aydınlatmaya özel önem atfeden Bulutoğlu’yla kariyeri, tasarımcılığı ve Dr-Light ile olan işbirliği üzerine bir söyleşi gerçekleştirdik.

25 Mimarlık serüveniniz nasıl başladı? 2000 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi - Mimarlık bölümünü kazandım. Öğrenciliğimin ilk yıllarından itibaren çalışma hayatına başladım. 2010 yılına kadar kurumsal mimari ofisler, kurumsal büyük inşaat firmaları, iç mimari tasarım atölyeleri ve daha butik mimari ofisler olmak üzere çok çeşitli mimarlık disiplinlerine hizmet veren sektörlerde bulundum. 2011 yılında Galatayapı bünyesinde bulunan Cenova Mimarlık’ın ortağı oldum. Bu süreçte Beyoğlu bölgesi başta olmak üzere rölöve, restorasyon ve restitüsyon ağırlıklı çok keyifli işler yaptık. 2016 yılından itibaren de kendi ismim bünyesinde çalışmalarıma devam ediyorum. Mimari proje hazırlarken nelere öncelik veriyorsunuz, yola nasıl çıkıyorsunuz? Projelendirme sürecinde en önemli veri kullanıcı talepleridir benim için. Çok iyi bir dinleyiciyim, masa başına oturmadan yorumda bulunmak istemem. Kullanıcı taleplerini büyük başlıklar halinde önem sırasına göre kendi içinde düzenlerim. Sonrasında projelendirilecek alanı mümkün olduğunca iyi analiz etmek isterim. Projede yer alacak tüm ekiplerin de proje başlamadan mevcut yapıyı veya alanı iyi analiz etmesini isterim. Temelde iyi bir plan iyi bir tasarımı getirir. Öncelikle edindiğimiz veriler ve analizlerle iyi bir plan şeması oluşturmak üzere çalışır ve plan alternatiflerimiz üzerinden kullanıcıya sunum hazırlarız. Plan şeması üzerinde mutabık kaldıktan sonra talebe ve işin boyutuna göre üç boyutlu çizimler devreye girer. Görselleştirme hem uygulama ekibi için hem de iş veren için çok işlevsel bir süreçtir. Mekânsal algı, renk, malzeme, doku gibi çoğu kaleme hakim olabiliyor ve bunlar üzerinden süreci rahatlıkla tamamlayabiliyorsunuz. Dr-Light ile işbirliğinizi nasıl tanımlarsınız? Dr-Light’ı çok iyi bir yol arkadaşı olarak tanımlayabilirim. Çünkü çok farklı tarzlarda farklı ölçeklerde ve farklı detaylarda iş yapmaktayız. Dr-Light bunların her birinde yerini bulabilecek ürün gamına sahip. Tasarımlarımda, aydınlatma elemanları, mekanı oluşturan temel öğelerle dekoratif öğeleri kombinlemede dengeyi oluşturan çok önemli bir bağlayıcı elemandır. Bu yüzden titizlikle seçilmeli ve bir tasarımcı aydınlatma ürününün malzemesine, ebatlarına, ışığı yansıtmasına, duruşuna ve benzeri detaylara hakim olmalıdır. Dr-Light ürünleri sundukları seçeneklerle bu taleplerimi rahatça karşılıyor ve çok keyifli mekanların ortaya çıkmasını sağlıyor.

26 Dr-Light size nasıl çözümler sunuyor? Mimaride uygulama detayları büyük bir titizlikle çalışılmalıdır, finalde kaliteyi yansıtan en önemli unsur budur. Bu noktada Dr-Light ürün detay desteği ile bize çok yardımcı oluyor. Mesela “Armanlı Apartmanı Evi” projemizde, kullanıcının modern sanat eserleri ile klasik mobilyalarını kombinlerken Dr-Light aydınlatma ürünleri ile iki tarz arasındaki uyumu yakalamayı başardık. Eserlerdeki pirinç çerçeve detayına uyumlu pirinç aydınlatma tercih ederken, yemek masası üzerinde vitray aydınlatma tercih ederek iki tarz arasında denge ve ahenk oluşturduk. Bir diğer çalışmamız olan “Emirgan Evi”nin modern mutfağı çok özel malzeme ve detaylarla hazırlandı. Dr-Light ürünleri ile bu özel mutfak çok daha vurucu ve estetik bir görünüm kazandı. “Maslak Ofis” projemizde kullandığımız ahşap, mermer ve pirinç malzemelerle kombinlenen tasarımımız Dr-Light ürünleri ile çok dengeli ve şık bir sonuç verdi. Ayrıca Dr-Light’ın kurumsal duruşu, kullanıcıya karşı duyduğum sorumlulukta içimi rahatlatıyor. Bu yönüyle de aydınlatma ürünlerinde önde gelen tercihlerimden biri.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzY5Njk=