DR-TREND

- 81 - APOCALYPSE NOW (1979) KIYAMET (1979) THE MALTESE FALCON (1941) MALTA ŞAHİNİ (1941) Sinemada Chiaroscuro NOSFERATU, A SYMPHONY OF HORROR (1922) NOSFERATU, BİR DEHŞET SENFONİSİ (1922) THE THIRD MAN (1949) ÜÇÜNCÜ ADAM (1949) yan yana getirildiği aşikârdır. (bunu görselin altına küçük puntoda yazabilir miyiz? Daha sonraları, film yapımcısı Fritz Lang ve görüntü yönetmeni Karl Freund gibi isimler, ABD’ye göç ederken aydınlatma tarzlarını da yanlarında götürdüler. Chiaroscuro, Hollywood’un altın çağı boyunca sinemanın önemli bir parçası olmaya devam etti. Örneğin, tüm zamanların en iyi Hollywood filmlerinden birini ele alalım: Orson Welles’in büyük eseri Yurttaş Kane (1941), Hollywood’da birçok sinema tekniğine öncülük etti. Bunun için Welles’in ve büyük görüntü yönetmeni Gregg Toland’ın hakkını vermeliyiz. Kane’in devasa ve kalıcı başarısının nedenlerinden biri, sinematografisinin cesur ve maceracı oluşuydu. Işık ve gölgenin karışımını, sinemada daha önce de görmüştük, ama böylesini değil. Alan derinliği kullanımını da daha önce görmüştük, ama bu kadarını değil. 50’ler ve 60’lar Chiaroscuro aydınlatması, 50’lerin ve 60’ların Kara Filmler’inin simgesi hâline geldi ve hatta Yeni Hollywood sinemasının önemli stilistik özelliklerinden biri oldu. Francis Ford Coppola’nın The Godfather (1972) filmi, “karanlık ışıklandırma” kullanımıyla tanınan ve genellikle bir karakterin yüzünün yarısının aydınlatıldığını gördüğümüz bir film. Efsanevi görüntü yönetmeni Gordon Willis’in ünlü seriyi nasıl aydınlattığını görmek için, bu filmleri yeni bir bakış açısıyla izlemekte fayda var. Filmden alınan yukarıdaki sahnedeki görsel derinliğe bakın: Bu karede, ışık ve gölgenin kasıtlı olarak THE CABINET OF DR. CALIGARI (1920) DR. CALIGARI’NİN MUAYENEHANESİ (1920) Kaynaklar: Heckmann, Chris. “What Is Chiaroscuro in Film? Definition, Techniques, & Examples.” StudioBinder, 14 Feb. 2021, www.studiobinder.com/blog/what-ischiaroscuro-definition-examples/.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzY5Njk=